søndag 4. september 2011

Mer om universet

Dette blir en slags fortsettelse på forrige innlegg; "Hvem skapte skaperen?". Det gikk ut på at universet ikke kunne være uendelig gammelt, og at det derfor måtte finnes noe som kunne være det, noe som eksisterte i kraft av seg selv, en første årsak. En "gud" om du vil. Argumentet mitt for at universet ikke kunne være uendelig gammelt var først og fremst at uendeligheten i seg selv ødelegger hele tidsbegrepet. Dette har jeg prøvd å utdype i en lengre kommentar til innlegget. Det umulige ved selve uendeligheten er altså et viktig argument. Men jeg tror ikke det er det eneste. Og det kan være nyttig å ta en liten kikk på noen andre problemer. For hva om vi for et øyeblikk ser for oss at universet faktisk er uendelig gammelt? Og løser det egentlig noe problem å si at universet er uendelig gammelt?

Et døende univers
Et viktig problem med at vårt univers skal være uendelig gammelt, er at universet vi bor i er døende. Termodynamikken forteller oss at det aldri kan oppstå (eller forsvinne) energi, men også at den energien som finnes blir vanskeligere tilgjengelig jo mer den brukes. Samtidig utvider universet vårt seg hele tiden. Resultatet kan vi tenke oss til. Det blir stort, romslig og kaldt etter hvert. Før eller senere vil energien være spredd jevnt over et så stort område at det er vanskelig å finne den i det hele tatt. På et tidspunkt vil hele universet ha en temperatur ned imot det absolutte nullpunkt. Det høres trist ut. Men heldigvis er det relativt lenge til.
        Men i et uendelighetsperspektiv er ingenting lenge. Og dermed har vi et problem: Hvis universet er uendelig gammelt skulle det også ha kjølnet av og dødd ut for uendelig lenge siden. Vi kan innvende at hvis vi følger historien bakover må det da bli varmere og tettere, og det kan kanskje bli uendelig varmt og tett? Men det kan jo ikke det. Kan det kanskje være tettere enn ingenting? Uansett hvor varmt og tett det på et tidspunkt har vært, så var dette tidspunktet uendelig sent i historien. Og også på dette tidspunktet burde universet vært praktisk talt dødt og spredd for alle vinder. Bortsett fra at alle vinder hadde stilnet av for uendelig lenge siden.

Finnes det noen alternative syn på universets historie? En populær tanke, spesielt i østlig filosofi, er at universets historie ikke er en lineær historie, at den ikke går i én retning. Man ser heller på historien som noe som går i sirkler, noe som gjentar seg. Men hvis vi ser på universet rundt oss, så blir det stadig tydeligere at universet ikke kommer til å snu utviklingen. Tvert imot. Galaksene seiler farlig fort i hver sin retning, uten tegn til å bremse. Hvordan kan universet ha holdt ut å være døende uendelig lenge, uten å dø, og uten å bli født på ny?

Nye problemer
Tanken om at universet er uendelig gammelt tilhører noen bestemte tankeretninger, ateismen og naturalismen. Disse to er heller ikke veldig forskjellige; den ene sier at det ikke finnes noen gud, den andre sier at det som finnes er det naturlige, det som vi kan observere rundt oss (altså ikke noe overnaturlig). Tilhengerne av disse -ismene utgjør et lite mindretall av hele jordas befolkning, og det kan virke merkelig å gå løs på disse tankene spesielt. Men fordi de er med på å prege det samfunnet jeg selv er vokst opp i, synes jeg det er viktig å ta et skikkelig oppgjør med noen av påstandene som legges frem. Dessuten er de ganske enestående, i og med at de fornekter alt overnaturlig, i motsetning til de fleste trosretninger og livssyn i resten av verden. Derfor er det kanskje en naturlig ende å begynne i.

Selve idéen om at universet er uendelig gammelt, er en erstatning for idéen om Gud. (Jeg forsøker ikke å snu problemet på hodet, jeg refererer bare historie.) Det er lett å se behovet for en forklaring. Hvis Gud ikke fantes, kunne han ikke ha skapt universet. Hvor kom det fra da? Det måtte være oppstått uten hjelp av noe overnaturlig.
        Flere teorier har blitt foreslått som løsninger på problemet. Hva om universet vårt er et resultat av et såkalt "multivers"? Et "høyerestående" univers som spyr ut nye universer nå og da. Denne teorien lager naturligvis nye problemer. Hvor kommer dette multiverset fra? Det må være mye mer komplisert enn vårt eget, og det er vel så usannsynlig at det skal oppstå av seg selv som vårt. Så da er det kanskje lettere å tro at vårt eget univers har oppstått uten årsak på eget initiativ? Det har vært foreslått, men dette lager også nye problemer. Hvis et univers kan oppstå spontant uten tid, rom, masse eller energi, hvorfor ser vi aldri nye univers dukke opp spontant på soverommet, i vasken eller i garasjen?
        Alle disse løsningene kommer til kort. Derfor ser jeg på det som en siste løsning, fra naturalistisk/ateistisk hold, å si at universet alltid har eksistert. Jeg har nå gjennom to innlegg prøvd å gjøre rede for hvorfor jeg oppriktig tror det er umulig.
        Men ett spørsmål har jeg fortsatt til gode å stille: Hvorfor? Hvorfor finnes det noe i det hele tatt? Hvorfor er universet her? Det at universet er uendelig gammelt, kan aldri frita det for å trenge en grunn for å eksistere. Det som gjør teismens "Gud" så spesiell, er jo nettopp at han eksisterer evig, på eget initiativ og uten grunn. Hvis vi sier at universet har disse evig og selvoppholdende har vi tillagt universet guddommelige egenskaper. Vi har gjort naturen til noe overnaturlig. Det finnes ikke engang noe naturlig, hvis alt vi ser er "Gud". Og endelig blir det klart at vi bommer fullstendig på målet. Vi skulle jo avfeie nødvendigheten av Gud. Men å gjøre universet til en gud, hjelper oss lite. Dette er det alvorligste problemet med et uendelig univers i mine øyne. Det virker ikke bare som en dårlig bortforklaring, det bortforklarer til slutt ikke noe som helst!

5 kommentarer:

  1. Biten hvor du 'beviser' at universet ikke kunne ha vart uendelig lenge på grunn av termodynamikk stemmer vel heller ikke helt. Du skriver at "siden universet avtar i temperatur, kan det ikke ha vært uendelig mye tid før nå, fordi det da måtte ha avtatt uendelig lenge, og derfor uendelig mye og det ikke er tilfellet - universet er ikke uendelig kaldt". Dette er bare sant dersom du for 'uendelig lenge siden' hadde en endelig høy temperatur, men hele poenget her er jo at du jo lengre du går tilbake, jo varmere blir/ble det - analogien til heltallene gir også her at argumentet ikke henger på greip. Med mindre, selvfølgelig, det faktisk er sant at det ikke kan bli uendelig varmt eller tett, noe som faktisk ser ut til å være tilfellet, men dette må du bruke ganske avansert fysikk for å argumentere for.

    Når det er sagt er jeg forsåvidt enig med deg - universet kan nok ikke ha uendelig tidsutstrekning bakover. Men selv om universet oppsto på et bestemt tidspunkt ser jeg ikke hvordan dette krever eksistensen av noe overnaturlig. La oss for enkelhets skyld bare si at universet oppsto helt av seg selv og ut av det blå. Hva er problemet med dette? Du skriver at vi aldri ser nye univers dukke opp spontant, men hvorfor skulle vi egentlig det? Det at universer kan oppstå fra ingenting betyr vel ikke at universer kan oppstå inni universer, eller sagt på en annen måte - det at heltallene inneholder primtall betyr ikke at et bestemt heltall må inneholde et primtall.

    SvarSlett
  2. Jeg har passet meg for å påstå for bastant at det ikke kan bli uendelig varmt, for jeg er slett ingen fysiker. Men jeg mener bestemt at energitettheten i universet ikke kan bli uendelig høy, fordi energien på et gitt tidspunkt må ha vært samlet i ett punkt hvis vi går ut fra at universet alltid har utviklet seg som det gjør nå. Men her kan det hende at intuisjonen lurer meg. Men jeg ser altså på det som et problem at energien kan være samlet på noe mindre enn et punkt.

    Så til det andre avsnittet. "La oss for enkelhets skyld bare si at universet oppsto helt av seg selv og ut av det blå. Hva er problemet med dette?" Problemet er at det overhodet ikke er enkelt. Jeg er grunnleggende imot å innføre spontanitet som en størrelse i den materielle verden, ettersom materien ikke oppfører seg spontant rundt oss. Jeg burde ikke vært så spesifikk som å kreve at nye universer burde oppstå spontant rundt oss. Jeg savner faktisk enhver spontanitet i alt vi ser rundt oss. Når vi driver forskning på fenomener i vårt univers er det nettopp fordi vi mener at alt står i en årsak-virkning-sammenheng, og er underlagt visse lover. Hvis vi oppgir dette til fordel for en tro på spontanitet, kan vi like gjerne gi opp å forutsi noe som helst om det som skjer rundt oss. Men all vår erfaring tilsier at vi kan det.

    Når ikke en gang materien i et univers som faktisk eksisterer oppfører seg spontant, er det ikke da merkelig å anta at det oppstår noe som helst spontant der det ikke finnes noe univers? Jeg vil gjerne vite hvordan opphavet til materien kan være årsaksløst når all den eksisterende materie er underlagt årsak-virkning.

    Selve formuleringen "oppstod av seg selv" synes jeg blir morsom, nettopp fordi ingenting vi kan observere oppstår av seg selv, selv om jeg forstår hva du mener. Universet må jo i så fall ha oppstått av ingenting, ikke av vakuum eller mangel på eksistens, men av ingenting. Ingenting sjedde, derfor ble universet til. Det mener jeg er et logisk problem. I tillegg kommer at påstanden verken er falsifiserbar eller verifiserbar, og etter min mening, helt uten indisier. (De få indisiene som finnes mener jeg peker i en helt annen retning, men her er vi muligens uenige.)

    Tall-analogien din sliter jeg med å forstå, så jeg ønsker ikke å si noe om hvorfor jeg tror jeg er uenig, for det blir ganske sikkert dumt. Jeg tror kanskje at primtallene representerer universer som oppstår spontant, men jeg er ikke sikker.

    SvarSlett
  3. Det er mulig jeg var uklar. Når jeg sier "oppsto fra ingenting" mener jeg ikke at du har et 'stort, mørkt rom' hvor det ikke er noe, du sitter og ser deg rundt og kjeder deg før plutselig ut fra ingen steder universet oppstår. Det jeg mener er jo at hele universet med dimensjonene tid, rom og eventuelle andre alle sammen "oppsto fra ingenting". Spontanitet blir ikke noe problem, fordi om du går dette nærmere etter i sømmene er spontanitet det du har når en hendelse oppstår uten at det var en eller annet før i tid som forårsaket den. Men siden tiden også i denne tenkte situasjonen oppstår sammen med universet gir det jo ingen mening å kalle det at universet ble til for spontant, fordi spontanitet er noe vi kun kan måle med tidsbegrepet, som bare gir mening 'inne i' universet.

    Når det gjelder tallanalogien var det jeg mente å poengtere at selv om du godtar at universer kan oppstå fra ingenting er det ikke noe problem at vi inne i vårt univers ikke ser universer oppstå, fordi universer nettopp oppstår fra ingenting, og i universet vårt er det jo ikke ingenting, men 'innsiden' av et univers.

    SvarSlett
  4. Du skriv at:

    "Selve idéen om at universet er uendelig gammelt, er en erstatning for idéen om Gud."

    Dette er ikkje nødvendigvis korrekt, trur eg, ikkje ein gong historisk, ettersom fleire av dei kjende versjonane av kosmologiske gusdargument (som vel dei 2 siste innlegga grenser opp mot) ikkje argumenterer for, bruker eller i det heile forutset at universet har ei byrjing. Faktisk så er Aquinas og Leibniz sine kosmologiske argument uavhengige av om universet har eksistert uendeleg lenge eller ikkje (sjå t.d. her for interessant artikkel om kosmologiske argument).

    No er det vel ganske sannsynleg at universet ikkje har eksistert uendeleg lenge, ettersom det er datert ganske presist til 13,7 milliardar år, samt uendeleghetsproblematikk o.l. som du tar opp. Men sjølv om ein skulle finne ein (god) fysisk teori der universet har eksistert uendeleg lenge, så er det på ingen måte opplagt at ein då har erstatta Gud, sjølv om muligens ein del teologar kan kome til å protestere.

    Til anonym:

    Korleis ein skal svare til nokon som hevder at det er mest rasjonelt å tru at universet har oppstått ut av det blå av ingenting veit ikkje eg. Kva positive argument har du for at dette skal kunne skje? ("Kvifor ikkje?" er definitivt ikkje eit argument) Og korleis kan vi i det heile prøve å diskutere noko som helst fornuftig, dersom ein kan hevde at ting skjer utan grunn?

    Eg har i det heile vanskeleg for å sjå korleis i all verda ein kan klare å overbevise seg om at det er meir sannsynleg enn at eit eller anna (Gud/universet/anna) har eksistert evig.

    SvarSlett
  5. Bernt-Ivar: Jeg tror ikke universet har oppstått ut av det blå eller at ting kan skje uten grunn. Det jeg mener å si er at begrepet "grunn" bryter litt sammen når vi snakker om hvordan universet oppsto. Hvis vi skal godta at tidsdimensjonen er en del av universet vi snakker om må jo nødvendigvis også tiden ha oppstått med universet. Så det gir ingen mening å snakke om 'før' universet oppsto, fordi tidsbegrepet 'før' refererer til også oppsto med universet. Når jeg sier "oppsto fra det blå" mener jeg bare at det ikke var noen bestemt hendelse som skjedde 'før' universet oppsto og dermed forårsaket skapelsen nettopp fordi det ikke gir mening å snakke om 'før'. Så hva betyr egentlig spørsmålet "hvorfor oppstår universet?"?

    SvarSlett

Jeg forbeholder meg retten til å slette kommentarer som oppleves irrelevante eller direkte støtende. Gode spørsmål derimot, fortjener gode svar. Jeg vil prøve å besvare alle, enten i kommentarer, eller i helt nye innlegg.